Pokuta /spowiedź św./



"BÓG OJCIEC MIŁOSIERDZIA, KTÓRY POJEDNAŁ ŚWIAT ZA SOBĄ PRZEZ ŚMIERĆ I ZMARTWYCHWSTANIE SWOJEGO SYNA I ZESŁAŁ DUCHA ŚWIĘTEGO NA ODPUSZCZENIE GRZECHÓW, NIECH CI UDZIELI PRZEBACZENIA I POKOJU PRZEZ POSŁUGĘ KOŚCIOŁA. I JA ODPUSZCZAM TOBIE GRZECHY W IMIĘ OJCA I SYNA, I DUCHA ŚWIĘTEGO".

 

W sakramencie pokuty Bóg przebacza grzechy popełnione po chrzcie świętym, przez rozgrzeszenie kapłańskie. Sakrament ten nazywany jest także:

  • sakramentem nawrócenia,
  • spowiedzią święta,
  • sakramentem pojednania.

Sakrament pokuty ustanowił Pan Jezus w dniu zmartwychwstania, gdy stanął wśród Apostołów w Wieczerniku, tchnął na nich i powiedział: "Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane" (J 20, 19-23).

Sakrament pokuty składa się z trzech aktów penitenta oraz z rozgrzeszenia kapłańskiego.

 

Aktami penitenta są:

  • żal za grzechy,
  • spowiedź przed kapłanem,
  • postanowienie wypełnienia zadość uczynienia.

Żal za grzechy (skrucha) jest to boleść duszy z powodu obrażenia Pana Boga, najlepszego Ojca. Jeżeli źródłem żalu jest miłość do Boga, wtedy żal jest "doskonałym"; jeśli opiera się na innych motywach, wtedy nazywamy go "niedoskonałym".

 

Spowiedź święta jest to wyznanie przed kapłanem wszystkich grzechów ciężkich, których penitent jeszcze nie wyznał, a które przypomniał sobie po starannym zbadaniu swego sumienia. Wyznanie grzechów lekkich nie jest samo w sobie konieczne, niemniej jest przez Kościół żywo zalecane.

Kapłan na spowiedzi zadaje penitentowi wypełnienie pewnych czynów "zadośćuczynienia" lub "pokuty", by wynagrodził szkody spowodowane przez grzech i postępował w sposób godny ucznia Chrystusa.

Tylko kapłan, który został upoważniony przez władzę kościelną do spowiadania, może przebaczyć grzechy w imieniu Chrystusa.

Po wyznaniu grzechów z żalem, penitent otrzymuje pouczenie i pokutę, po czym kapłan udziela rozgrzeszenia, wypowiadając słowa:

"Bóg Ojciec miłosierdzia, który pojednał świat za sobą przez śmierć i zmartwychwstanie swojego Syna i zesłał Ducha Świętego na odpuszczenie grzechów, niech ci udzieli przebaczenia i pokoju przez posługę Kościoła. I ja odpuszczam tobie grzechy w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego" . Penitent odpowiada: Amen.

 

Skutkami duchowymi sakramentu pokuty są:

  • pojednanie z Bogiem, przez które penitent odzyskał łaskę Bożą,
  • pojednanie z Kościołem,
  • darowanie kary wiecznej, związanej z grzechami śmiertelnymi,
  • darowanie, przynamniej częściowe, kar doczesnych, będących skutkiem grzechów,
  • pokój i pogoda sumienia oraz pociecha duchowa,
  • wzrost sił duchowych do walki ze złem.

Indywidualna i kompletna spowiedź z grzechów ciężkich oraz rozgrzeszenie, stanowią jedyny zwyczajny sposób pojednania się z Bogiem i Kościołem.

Drogę powrotu do Boga nazywamy nawróceniem się od popełnionych grzechów oraz mocne postanowienie poprawy na przyszłość. Źródłem nawrócenia jest nadzieja na miłosierdzie Boże.

Odpust jest to całkowite lub częściowe darowanie przez Boga kar doczesnych będących skutkiem grzechów.

 

Aby zyskać odpust zupełny trzeba:

  • być w stanie łaski Bożej (uświęcającej),
  • przyjąć Komunię świętą,
  • pomodlić się w intencji Papieża,
  • wyzbyć się wszelkiego przywiązania do grzechów.

 

 

WARUNKI DOBREJ SPOWIEDZI

 

KAŻDY GRZECH ODDALA CZŁOWIEKA OD BOGA, ZRYWA WIĘŹ NAWIĄZANĄ W SAKRAMENCIE CHRZTU ŚWIĘTEGO, NIE POZWALA W PEŁNI KORZYSTAĆ Z BOŻEJ ŁASKI. W SAKRAMENCIE POJEDNANIA BÓG ZA POŚREDNICTWEM KOŚCIOŁA, KTÓREGO PRZEDSTAWICIELEM JEST KAPŁAN, PRZEBACZA NAM POPEŁNIONE GRZECHY, DAROWUJE, PRZYNAJMNIEJ CZĘŚCIOWO KARĘ ZA GRZECHY ORAZ NA NOWO OBDAROWUJE ŁASKĄ I UMOCNIENIEM.

Człowiek wierzący korzysta z dobrodziejstwa sakramentu pojednania godnie i możliwie często, a bezzwłocznie w przypadku popełnienia grzechu ciężkiego (świadome i dobrowolne przekroczenie przykazań Bożych lub kościelnych w rzeczy ważnej).

Warunki dobrej spowiedzi:

  1. Rachunek sumienia - przypomnienie sobie wszystkich grzechów od ostatniej, dobrze odprawionej spowiedzi.
  2. Żal za grzechy - boleść duszy z powodu zranienia Boga - Najlepszego Ojca. Bóg bez żalu nie odpuszcza żadnego grzechu.
  3. Postanowienie poprawy - postanowienie unikania wszystkich grzechów, zwłaszcza ciężkich oraz sposobności do grzechu. Postanowienie to dotyczy także naprawy wyrządzonego zła.
  4. Szczera spowiedź - wyznanie wszystkich zapamiętanych od ostatniej spowiedzi grzechów przed kapłanem (Boga nigdy nie okłamię).
  5. Zadośćuczynienie - wypełnienie zadanej przez kapłana pokuty i naprawienie wszystkich szkód (w miarę możliwości) wyrządzonych przez grzech. 

 

Katechizm.

 

SAKRAMENT POKUTY I POJEDNANIA: "Ci zaś, którzy przystępują do sakramentu pokuty, otrzymują od miłosierdzia Bożego przebaczenie zniewagi wyrządzonej Bogu i równocześnie dostępują pojednania z Kościołem, któremu, grzesząc, zadali ranę, a który przyczynia się do ich nawrócenia miłością, przykładem i modlitwą". »

 

5 warunków dobrej spowiedzi

 

Elementy strukturalne, które stanowią momenty konstytutywne tego sakramentu, znamy pod pojęciem „pięciu warunków dobrej spowiedzi”. Wielu teologów współczesnych ma uwagi do terminu „warunek”, ponieważ samo pojęcie warunku kojarzy się z czymś biernym. Bardziej poprawne jest mówienie o „pięciu aktach penitenta”, gdyż tutaj człowiek jest podmiotem a nie punktem odniesienia do warunku. To jest zupełnie inna płaszczyzna, ponieważ zawsze zgromadzenie, wspólnota, człowiek są podmiotem każdego działania liturgicznego, również w przypadku sakramentu pokuty.Te pięć aktów penitenta to:

1. RACHUNEK SUMIENIA

Istotą rachunku sumienia jest uświadomienie sobie zła i dobra, które człowiek uczynił od momentu ostatniej spowiedzi. Jakie pojawiają się dzisiaj błędy w tej materii, które później mają swoje dalsze skutki?

•Rachunek sumienia to nie jest rachunek z grzechów – Przychodzimy do sakramentu spowiedzi z grzechami, ale to nas nie zwalnia od tego, abyśmy dokonując refleksji nad swoimi czynami nie zwracali uwagi na to, co jest dobre. Rachunek sumienia i rachunek z grzechów to są dwie różne rzeczy. Sumienie człowieka jest syntezą, tego co dobre i tego co złe. Do sakramentu idziemy z tym co złe, ale to jest tylko pół sumienia. Jest jeszcze druga strona medalu i ją też trzeba dostrzec, chociażby z punktu widzenia terapeutycznego, bo inaczej wygląda zło człowieka, jeśli je zestawimy z dobrem jakie uczynił. Jeśli byśmy to zaniedbali, to w skrajnej sytuacji może spowodować, że człowiek się załamie, wpadnie w kompleksy i w pewnym momencie dojdzie do przekonania, że już go na nic nie stać, potem są dramaty ludzkie. Tymczasem samo pojęcie „rachunek sumienia” wskazuje, że jest to jedno i drugie. Czytając żywoty świętych, chociażby naszych klasyków chrześcijańskich, zauważamy, że oni też, kiedy mówią o składniku duchowym, to wyraźnie podkreślają, że trzeba zwracać uwagę również na to, co w życiu człowieka było dobre, co więcej, powiadają, że najpierw trzeba zwracać uwagę na to co dobre i za to Panu Bogu podziękować, bo to jest owoc naszego zaangażowania i współpracy z Jego łaską, a dopiero potem popatrzeć na swoje niedomagania.

•Rachunek sumienia to nie jest rachunek z książeczki – pytania w książeczce, takie czy inne, są tylko i wyłącznie pewną formą pomocy, ale nie są całością. Jeżeli ktoś weźmie tę książkę, to okaże się, że np. są tam pytania, które go kompletnie nie dotyczą, albo nie ma pytań, które powinny być. Dlaczego? Z prostej przyczyny – życie człowieka jest o wiele bogatsze, a niżeli to, co mamy zawarte w tych pytaniach. Dlatego pytania te mają charakter pomocniczy a nie wyczerpują rachunku sumienia w 100%. Jeżeli ograniczamy się tylko do pytań z książeczki, to jest to pewna sytuacja minimalizacji, która potem ma odbicie w kolejnych aktach sakramentu pokuty.

 

2. ŻAL ZA GRZECHY

Podobnie jak pierwszy warunek, żal za grzechy nie polega na przeczytaniu kilku strof z książeczki. To nie jest żal. Tekst w książeczce to jest tylko pewna forma pomocy, by ten żal wzbudzić, ale istotą nie jest przeczytanie tekstu. Żal rodzi się przede wszystkim wtedy, kiedy mamy dobrze przeprowadzony rachunek sumienia, kiedy dochodzimy do świadomości grzechu, więcej, do świadomości, że to ja jestem winny i z tej świadomości rodzi się poczucie winy a jednocześnie żalu.
Przy braku żalu spowiedź będzie nieważna – Żal stanowi istotny warunek sakramentu pokuty, jeśli go nie ma, to możemy spełnić wszystkie inne akty penitenta a spowiedź będzie nieważna. To jest jeden z elementów, który powoduje, że mamy do czynienia z brakiem dyspozycji penitenta. Ten brak dyspozycji penitenta jest warunkiem wystarczającym do odłożenia rozgrzeszenia. To jest to „komu grzechy zatrzymacie, będą zatrzymane”.

Rozróżniamy dwa zasadnicze rodzaje żalu za grzechy, w zależności od motywu. Jeden i drugi jest wystarczający do ważności spowiedzi.

•Żal doskonały – Pierwszy żal nazywa się żalem doskonałym, gdzie motywem żalu jest miłość do Boga: Kocham Boga i żałuję tego co zrobiłem, wiem, że źle postąpiłem i że poprzez to zło sprawiłem przykrość Bogu.

•Żal niedoskonały (mniej doskonały) – to drugie pojęcie jest bardziej poprawne, bo nazwa „niedoskonały” może budzić wątpliwości, że jest on złym żalem. Motywem tego żalu nie jest już miłość do Pana Boga, tylko strach wynikający ze świadomości konsekwencji grzechu, czyli strach przed karą, przed potępieniem wiecznym, przed piekłem. Jest on tak silny, że budzi poczucie żalu. To jest taki minimalistyczny żal, ale wystarczający do ważności sakramentu.
Do żalu doskonałego dochodzimy poprzez żal mniej doskonały, to jest naturalny proces, przebiegający od motywów niższych do wyższych. Chcemy się ratować, bo chcemy być zbawieni, dlatego człowiek będzie robił wszystko, żeby uniknąć piekła, i ten motyw owej kary wiecznej, która się jawi jako skutek za popełnione grzechy – zwłaszcza ciężkie i trwanie w tych grzechach – budzi poczucie żalu. Jest to pierwszy krok do miłości Pana Boga, gdyż zbawienie jest uczestnictwem na wieki we wspólnocie z Bogiem.

 

3. MOCNE POSTANOWIENIE POPRAWY
Warunek trzeci – mocne postanowienie poprawy – jest naturalną konsekwencją rachunku sumienia i żalu za grzechy, dlatego też postanowienie poprawy musi spełniać kilka zasadniczych warunków. Musi ono być:

•Realne – możliwe do wykonania.
•Proporcjonalne w stosunku do winy.

•Konkretne – z jednego, konkretnego grzechu i nad nim skupiamy uwagę jeśli chodzi o pracę nad sobą, a dopiero później, poradzimy sobie z danym grzechem w sposób przynajmniej wystarczający, bierzemy się za następne. I jest tutaj zasada, jeśli nie ma grzechów ciężkich, są same grzechy lekkie, to rozpoczynamy od tego grzechu, który się najczęściej pojawia, lub od grzechu, który w swoim skutku wywołuje największe szkody.

 

**************************************************

 

- - -RACHUNEK SUMIENIA DO DOBREJ SPOWIEDZI.- - -

 

Dziesięć przykazań Bożych:

 

1.    Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną.

2.    Nie będziesz brał imienia Pana, Boga swego, nadaremnie.

3.    Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.

4.    Czcij ojca swego i matkę swoją.

5.    Nie zabijaj.

6.    Nie cudzołóż.

7.    Nie kradnij.

8.    Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu.

9.    Nie pożądaj żony bliźniego swego.

10.Ani żadnej rzeczy, która jego jest.

 

 

Pięć przykazań kościelnych

 

1.     W niedziele i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymać się od prac niekoniecznych.

2.     Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty.

3.     Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię świętą·

4.     Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach /wszystkie piątki roku, Środa Popielcowa, Wielki Post/.

5.     Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła.

 

Siedem grzechów głównych

 

1.     Pycha.

2.     Chciwość.

3.     Nieczystość.

4.     Zazdrość.

5.     Nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu.

6.     Gniew.

7.     Lenistwo.

 

Grzechy przeciw Duchowi Świętemu.

1.    Grzeszyć zuchwale w nadziei miłosierdzia Bożego.

2.    Rozpaczać albo wątpić o łasce Bożej.

3.     Sprzeciwiać się uznanej prawdzie chrześcijańskiej.

4.    Zazdrościć lub nie życzyć bliźniemu łaski Bożej.

5.    Mieć zatwardziałe serce na zbawienne natchnienia.

6.    Umyślnie zaniedbywać pokutę aż do śmierci.

 

Grzechy wołające o pomstę do nieba.

 

1.    Rozmyślne zabójstwo.

2.    Grzech sodomski, (rozpusta jednopłciowa i ze zwierzęciem).

3.    Uciskanie ubogich, wdów i sierot.

4.    Zatrzymanie zapłaty sługom i najemnikom.

 

 

Grzechy cudze.

 

1.     Namawiać kogoś do grzechu.

2.    Nakazywać grzech.

3.    Zezwalać na grzech.

4.     Pobudzać do grzechu.

5.    Pochwalać grzech drugiego.

6.    Milczeć, gdy ktoś grzeszy.

7.    Nie karać za grzech.

8.    Pomagać do grzechu.

9.    Usprawiedliwiać czyjś grzech.

 

 

********************************************************

 

***JAK PRZYSTĘPOWAĆ DO SPOWIEDZI***

 

 

 - -FORMUŁA SPOWIEDZI- - 

 

W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Amen.

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus

-- w tym miejscu można powiedzieć kilka słów o sobie, np. mam lat..., jestem panną, kawalerem, mężatką, żoną, wdową, emerytem, studentem, nauczycielem, lekarzem itp.

Ostatnio u spowiedzi byłem [byłam]

-- podać kiedy

Pokutę nadaną odprawiłem [odprawiłam]

-- jeśli się nie odprawiło pokuty należy powiedzieć dlaczego

Na ostatniej spowiedzi niczego nie zataiłem [zataiłam]

-- lub podać, co się zataiło lub zapomniało powiedzieć

Popełniłem [popełniłam] następujące grzechy

-- w tym miejscu należy wyznać swoje grzechy. Najlepiej rozpocząć spowiedź od grzechów cięższych, podając ich ilość i okoliczności popełnienia

Więcej grzechów nie pamiętam, za wszystkie serdecznie żałuję, a ciebie ojcze duchowny proszę o naukę, pokutę i rozgrzeszenie

-- spowiednik udziela nauki, nadaje pokutę oraz udziela rozgrzeszenia słowami: Bóg, Ojciec miłosierdzia, który pojednał świat ze sobą przez śmierć i zmartwychwstanie swojego Syna i zesłał Ducha Świętego na odpuszczenie grzechów, niech ci udzieli przebaczenia i pokoju przez posługę Kościoła. i ja odpuszczam tobie grzechy w Imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego

Amen

W czasie rozgrzeszenia Uderzamy się w piersi mówiąc: „Boże bądź miłościw mnie grzesznemu”.

spowiednik: Wysławiajmy Pana, bo jest dobry

Bo Jego miłosierdzie trwa na wieki

      - spowiednik: Pan odpuścił tobie grzechy, idź w pokoju

Bóg zapłać.

 

 

*************************************************

 

Lekcja o spowiedzi.

Wyznawanie codziennych win, czyli grzechów lekkich, nie jest ściśle konieczne przed przyjęciem Komunii świętej. Niemniej jest ono przez Kościół gorąco zalecane. Istotnie bowiem regularne spowiadanie się także z grzechów powszednich, pomaga kształtować sumienie, walczyć ze złymi skłonnościami i poddawać się leczącej mocy Chrystusa. Spowiedź nie jest tylko sakramentem oczyszczenia, jest także sakramentem umocnienia i postępu w dobru.

Uświadomienie sobie

Prawdziwie sakrament pokuty, czyli nasze pojednanie się z Bogiem i z ludźmi nie dokonuje się dopiero przy konfesjonale, ale rozpoczyna się już wcześniej w sercu nawracającego się człowieka. Uświadomienie sobie własnych win, pragnienie ich szczerego wyznania i odpokutowania, zobowiązuje grzesznika do przyjęcia wszystkich elementów sakramentu pojednania. Są nimi: żal w sercu, wyznanie ustami swoich przewinień, głęboka pokora oraz owocne zadośćuczynienie. Pośród aktów penitenta, człowieka, który chce otrzymać przebaczenie swoich grzechów, żal za grzechy zajmuje miejsce najważniejsze. Jest nim bowiem ból duszy i odrzucenie, a nawet znienawidzenie popełnionego grzechu. Za tą postawą idzie postanowienie unikania grzechów w przyszłości.

Kiedy żal wypływa ze szczerej miłości Boga, którego kocha się nade wszystko, jest on nazywany żalem doskonałym lub żalem z miłości. Taki żal odpuszcza wszystkie grzechy powszednie. Nie mając grzechów ciężkich, można po takim żalu, bez konieczności spowiedzi, przystępować do Komunii świętej.

Jest też inna forma żalu, nazywanego żalem niedoskonałym. Jest on również Bożym darem, a rodzi się z rozważania brzydoty grzechu lub lęku przed wiecznym potępieniem i innymi karami, które grożą grzesznikowi za popełnione winy. Żal niedoskonały nie przynosi przebaczenia grzechów, ale przygotowuje do sakramentu pokuty.

Oprócz żalu do sakramentu pokuty należy przygotować się poprzez rachunek sumienia, czyli przypomnienie sobie tych grzechów, które popełniliśmy. Nie jest wszakże najważniejsze to, aby przypomnieć sobie wszystkie przewiny. Najważniejsze jest pragnienie wejścia w siebie i uświadomienie sobie popełnionego zła oraz wola przeproszenia za nie.
Następnie ma miejsce spowiedź. To szczere wyznanie grzechów, nawet z czysto psychologicznego punktu widzenia, wyzwala człowieka wewnętrznie i ułatwia mu pojednanie się z innymi. Spowiedź bowiem daje szansę spojrzenia na siebie przez pryzmat popełnionych grzechów. Grzesznik bierze za nie odpowiedzialność, a dzięki temu na nowo otwiera się na Boga i na bliźnich. W ten sposób, odcinając się od grzesznej przeszłości, wchodzi na drogę budowania lepszej przyszłości.

Świadomość popełnienia grzechu

Wyznanie grzechów przed kapłanem stanowi istotny element sakramentu pokuty. Jest to jednak również najtrudniejszy moment tego sakramentu. Dlatego tak często ludzie, chcąc usprawiedliwić swój lęk, tłumaczą: Przecież Boga obraziłem, wystarczy więc, że Boga przeproszę. Jezus jednak ustanowił sakrament pojednania w Kościele. Narzędziem Bożego miłosierdzia jest kapłan. Dlatego wyznanie win przed kapłanem jest warunkiem ich odpuszczenia. Przy spowiedzi penitenci powinni wyznać wszystkie grzechy śmiertelne, których są świadomi, po dokładnym zbadaniu siebie, chociaż byłyby one najbardziej skryte i popełnione w absolutnej samotności. Niekiedy te właśnie winy ciężej ranią duszę i są bardziej niebezpieczne niż grzechy popełnione jawnie. Ten, kto ma świadomość popełnienia grzechu śmiertelnego, nie powinien przyjmować Komunii świętej bez wcześniejszego uzyskania sakramentalnego rozgrzeszenia.

Dzieci powinny przystąpić do sakramentu pokuty przed przyjęciem Pierwszej Komunii świętej. Wyraźnie mówi o tym Katechizm i Prawo Kanoniczne.

 

Wiele grzechów przynosi szkodę bliźniemu. Dlatego należy uczynić wszystko, co jest możliwe, aby te szkody naprawić. Trzeba więc oddać rzeczy ukradzione, przywrócić sławę temu, kto został oczerniony, wynagrodzić krzywdę. Tego wymaga zwyczajna sprawiedliwość. Grzech rani i osłabia samego grzesznika a także jego relacje z Bogiem i z drugim człowiekiem. Rozgrzeszenie usuwa grzech, ale nie usuwa wewnętrznego i zewnętrznego nieporządku, jaki ten grzech wprowadził. Dlatego grzesznik, podźwignięty z grzechu, musi jeszcze odzyskać pełne duchowe zdrowie. Powinien zatem uczynić jeszcze coś więcej, aby naprawić swoje winy - powinien zadośćuczynić w odpowiedni sposób, czyli odpokutować za swoje grzechy.

Duchowe dobro

Pokuta, jaką nakłada spowiednik, powinna uwzględniać sytuację osobistą penitenta i mieć na celu jego duchowe dobro. O ile to możliwe, powinna odpowiadać ciężarowi i naturze popełnionych grzechów. Może nią być modlitwa, ofiara, dzieło miłosierdzia, dobrowolne wyrzeczenie, cierpienie, a zwłaszcza cierpliwa akceptacja krzyża, który musimy dźwigać. Tego rodzaju pokuty pomagają nam upodobnić się do Chrystusa, który raz na zawsze odpokutował za nasze grzechy.

Skoro Chrystus powierzył apostołom posługę jednania, to biskupi - jako ich następcy i kapłani - współpracownicy biskupów, nadal spełniają tę posługę. Odpuszczają grzechy nie w imię własne, ale w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Przebaczenie grzechów staje się pojednaniem z Bogiem i z Kościołem. Spowiadający kapłan jest więc przedstawicielem zarówno Boga, jak i Kościoła, czyli tej wspólnoty, w której żyjemy i którą osłabiamy naszymi grzechami.

W niebezpieczeństwie śmierci, każdy kapłan, nawet pozbawiony prawa spowiadania, może rozgrzeszyć z każdego grzechu i z każdej ekskomuniki. Udzielając sakramentu pokuty, kapłan wypełnia posługę dobrego pasterza, który szuka zagubionej owcy; dobrego samarytanina, który opatruje rany; ojca, który czeka na syna marnotrawnego i przyjmuje go z miłością, gdy ten powraca; sprawiedliwego sędziego, który nie ma względu na osobę i którego sąd jest sprawiedliwy, a równocześnie miłosierny. Spowiadający kapłan jest więc znakiem i narzędziem miłosiernej miłości Boga względem nawracającego się grzesznika.

Tam czeka miłosierny Ojciec

Nie bójmy się kapłana ani spowiedzi - tam czeka miłosierny Ojciec! Spowiednik nie jest panem, ale sługą przebaczenia. Każdy kapłan, który spowiada, zobowiązany jest, pod bardzo surowymi karami, do zachowania absolutnej tajemnicy odnośnie grzechów wyznanych przez penitenta. Nie może też w żaden sposób wykorzystać wiadomości o życiu człowieka, jakie uzyskał podczas spowiedzi.

Skuteczność sakramentu pokuty polega na przywróceniu nam łaski Bożej i na zjednoczeniu się z Bogiem. Ten sakrament jedna nas także z Kościołem. W związku z tym trzeba jeszcze pokrótce przekazać naukę Kościoła o odpustach. Uzyskiwanie odpustów łączy się ściśle z sakramentem pokuty. Odpust jest darowaniem kary doczesnej za grzechy zgładzone już co do winy. Każdy grzech jest zaciągnięciem winy i sakrament pokuty tę winę przebacza. Grzesznik zaciąga również karę, której sama spowiedź nie eliminuje. Chrześcijanie, odpowiednio usposobieni, pod pewnymi warunkami i za pośrednictwem Kościoła, dostępują zgładzenia kary za popełnione i przebaczone grzechy. To dokonuje się dzięki odpustom. Odpust może być cząstkowy albo zupełny, w zależności od tego, czy od kary doczesnej, należnej za grzechy, uwalnia w części, czy w całości. Odpusty mogą być udzielane żywym lub ofiarowane za umarłych.

W przypadku szczególnych okoliczności można zastosować wspólnotową celebrację pojednania, z ogólną spowiedzią i z ogólnym rozgrzeszeniem. Taka nadzwyczajna konieczność może zaistnieć wówczas, gdy zachodzi bliskie niebezpieczeństwo śmierci, a kapłan nie miałby czasu wysłuchać poszczególnych spowiedzi. Może ona zaistnieć także wtedy, gdy jest zbyt wielu penitentów, a brakuje spowiedników. W takim przypadku jednak wierni muszą postanowić, że wyspowiadają się w indywidualnej spowiedzi, jak tylko będą mieli ku temu sposobność.